Trebamo li klanjati Isusu? – Uloga Isusovog božanstva u kršćanstvu
Isusovo božanstvo ključno je vjerovanje unutar kršćanstva, što nas razlikuje od drugih vjera poput islamizma ili judaizma. Iako Novi zavjet izričito ne podučava ovu doktrinu često, postoje odlomci, poput Ivana 1:1, koji Isusa nazivaju Bogom. No, mnogo važniji su odlomci koji govore o obožavanju Isusa. Pisci Novog zavjeta često su izražavali vjerovanje u Isusovo božanstvo putem obožavanja, što je važan dokaz da su ga rani kršćani smatrali Bogom.
Na primjer, spomenut je grčki glagol “Proskuneo”, koji se koristi za “štovanje” i može označavati klanjanje samo Bogom ili poštovanje prema drugom biću. Da bismo shvatili kada se odnosi na obožavanje Boga, potrebno je pažljivo proučiti kontekst tih tekstova.
Obožavanje u Lukinom evanđelju
Na kraju Lukinog evanđelja čitamo da su Isusovi učenici, nakon njegovog uzlaska u nebo, obožavali Isusa s velikom radošću (Luka 24:52). Širi kontekst Luke koristi glagol “Proskuneo” u smislu obožavanja samo Boga. U slučaju Isusova iskušenja u pustinji (Luka 4:7-8), jasno je da obožavanje treba biti usmjereno prema Bogu. Ovaj obrazac obožavanja samo Boga nalazi svoj nastavak i u Djelima apostolskim gdje se glagol “Proskuneo” koristi na isti način.
Jedna iznimka je susret Petra i Kornelija (Djela 10:25-26), gdje Petar odbija biti obožavan jer je stvorenje. To pokazuje da autori Novog zavjeta koriste “Proskuneo” isključivo za obožavanje Boga. Stoga, kada učenici obožavaju Isusa na kraju Lukinog evanđelja, implicira se da su ga smatrali Bogom.
Štovanje Isusa u pismu Hebrejima
Pismo Hebrejima uspoređuje Isusa s anđelima i naglašava njegovu superiornost. U Hebrejima 1:6, autor citira Stari zavjet gdje se spominje da anđeli trebaju obožavati Isusa. Ovdje je ponovno korišten “Proskuneo”, čime se ističe Isusovo božanstvo.
Izvorni tekstovi, Ponovljeni zakon 32:43 i Psalam 97:7, jasno govore o obožavanju Boga, što autor Hebrejima primjenjuje na Isusa i time potvrđuje njegovu božansku prirodu.
Zaključak iz tih odlomaka je jasan: Isus je Bog. Kristovo obožavanje nije samo iskazivanje poštovanja prema učitelju, nego istinsko obožavanje Boga, čime je njegova božanska narav potvrđena unutar vjerskog života kršćana.