Tko su bili Isusova braća i sestre?
Biblija često spominje Isusovu braću i sestre, a to je tema koja već dugo intrigira teologe i vjernike. U kontekstu Biblije, odmah se postavlja pitanje, tko su bila ta braća i sestre i jesu li oni zaista bili biološka rodbina Isusa.
U Starom zavjetu, posebice u knjizi Egzodusa, govori se o ritualu kojim se svako prvorođeno dijete mora posvetiti Gospodinu. **Isus je posvećen u dobi od 30 dana**, što upućuje na činjenicu da nije imao stariju braću ili sestre: “Kad su dani završeni zbog pročišćavanja, odveli su ga da ga predstave Gospodinu”.
Dok Isus umire na križu, on povjerava svoju majku apostolu Ivanu, kazujući: „Ženo, evo sina tvoga“ (Iv 19, 26-27). To što brigu o majci prepušta Ivanu, a ne mlađem bratu, upućuje na to da ih nije imao.
Braća i sestre po imenu
Evanđelje po Marku navodi imena Jamesa, Josesa, Jude i Simona kao Isusove braće, dok se sestre ne imenuju pojedinačno. Ova su imena stoljećima izazivala kontroverze o pravom značenju terminologije.
Prema Fra. Williamu Saundersu, **konafuzija dolazi iz jezika**. Hebrejski i aramejski nemaju specifičnu riječ za rođaka, što je zbog toga često tumačeno kao „brat“. O tome svjedoči i sam Fra. Saunders: “Kad je Stari zavjet preveden na grčki, te se riječi svih srodnih odnosa prevodilo kao ‘adelphos’, što znači ‘brat'”.
Eusebij iz Cezareje, crkveni povjesničar, također navodi da je Symeon, sin Clopasa i Isusov rođak, bio povezan s prvacršenjem Isusa. Ovi opisi podržavaju zaključak da su Isusova “braća” bila zapravo njegovi **rođaci ili bliski srodnici**.
Osnivači reformacijskog pokreta, kao što su Martin Luther, Hulrych Zwingli i John Calvin, branili su vjerovanje u vječnu Marijinu djevičanstvo. Luther ističe da izraz “braća” znači rođaci dok Calvin koristi grčku riječ “adelphos” za interpretiranje tih odnosa.
Vjera u vječno Marijino djevičanstvo ostala je uporište katoličkog učenja**, dok su mnogi drugi teolozi kroz stoljeća nastojali razjasniti zamršene odnose među osobama spomenutima u Bibliji. Ipak, pitanje tko su točno bili braća i sestre Isusa ostaje zanimljiva i ne do kraja razjašnjena tema unutar teoloških krugova.