Nije rijetkost da katolici budu pozvani na židovski seder obrok, bilo od prijatelja ili kroz župne događaje. Ovo pitanje uključuje teološka i povijesna razmatranja. Seder obrok obilježava židovsku Pashu, tijekom koje je Krist ustanovio euharistiju. To stvara duboku i složenu poveznicu između kršćanstva i judaizma. Važno je prepoznati da je seder obrok drevna židovska tradicija, bogata simbolikom, poviješću i teološkim značenjem. Pasha slavi oslobođenje Izraelaca iz egipatskog ropstva – događaj ključan u povijesti spasenja. Židovske obitelji okupljaju se kako bi slavile i prisjetile se Božjeg spasenja kroz specifične obrede i hranu. Za katolike, ovo nasljeđe ima posebno značenje jer kršćanstvo proizlazi iz židovskih korijena starog saveza.
Razlika između Starog i Novog saveza
Iako je seder obred bogate duhovne vrijednosti, katolici moraju paziti da ga ne shvate kao zamjenu za vlastite liturgijske prakse. Euharistija predstavlja ispunjenje Pashalnog obroka. Krist je na Posljednjoj večeri preobrazio taj židovski obred, uspostavivši novi savez i ustanovivši misu kao novi oblik štovanja. Misa je sada istinska i vječna Pashalna žrtva – sudjelovanje u Kristovoj žrtvi na križu – koja ispunjava i nadilazi starozavjetnu Pashu. Kao katolici, vezani smo uz novi Kristov zakon, koji je dovršen u njegovoj smrti i uskrsnuću. Firentinsko crkveno vijeće jasno je proglasilo da je stari zakon zamijenjen novim, stoga katolici, iako poštuju seder, ne smatraju da su dužni sudjelovati u njemu kao vjerskoj obvezi.
Euharistija u svjetlu seder obreda
Sudjelovanje u seder obroku može obogatiti katoličko duhovno iskustvo ako mu se pristupi s ispravnim razumijevanjem. Rituali sedera, poput beskvasnog kruha i gorkog bilja, nisu samo kulturni elementi, već nose duboko teološko značenje. Beskvasni kruh podsjeća na žurni izlazak Izraelaca iz Egipta, dok gorko bilje simbolizira gorčinu ropstva. Janje predoznačuje Krista – Božje Janje – čija žrtva donosi oslobođenje od grijeha. Dublje razumijevanje ovih simbola katolicima može pomoći u produbljivanju vlastitog shvaćanja euharistije. Seder obrok tako postaje prilika za razmišljanje o Kristovoj žrtvi, uz uvjet da se jasno razlikuju Stari i Novi savez. Euharistija je nova Pasha – konačna žrtva koja ispunja sve predslike Starog zavjeta.
Poštovanje i jasnoća u međureligijskom dijalogu
Postoje određene zabrinutosti da bi sudjelovanje u seder obroku moglo izazvati konfuziju u pogledu odnosa između Starog i Novog saveza. Svečani zakoni starog saveza ispunjeni su u Kristu. Katolici nisu obvezni sudjelovati u Pashalnom sederu, unatoč njegovom dubokom značenju u židovskoj vjeri. Unatoč tim oprezima, katolici mogu pristupiti sederu s poštovanjem i tako obogatiti vlastito razumijevanje vjere. Konferencija katoličkih biskupa Sjedinjenih Američkih Država navodi da katolici mogu sudjelovati u sederu ako to čine s poštovanjem. Takvo sudjelovanje treba biti u suradnji sa židovskim zajednicama, bez izmjene obreda ili korištenja sedera kao kršćanskog simbola. U tom kontekstu, katolici mogu dublje razumjeti značenje euharistije i svoju povezanost s poviješću spasenja.