Razumijevanje ekskomunikacije kroz Sveto pismo
Ekskomunikacija je važan aspekt vjere, često pogrešno shvaćen kao okrutna praksa izbacivanja ljudi iz Crkve. No, **eks-komunikacija** je tužan događaj i posljednje sredstvo kada sve druge metode nisu uspjele. Njezin cilj nije ponižavanje, već je to pokušaj obraćenja tvrdoglavih grešnika kako bi shvatili pogreške i vratili se zajednici.
Da bismo bolje razumjeli ovu praksu, pogledajmo što Novi zavjet kaže o tome. U Evanđelju po Mateju, Isus daje upute kako postupati s kršćanima koji ustrajno griješe i odbijaju se pokajati. Prema Isusovim riječima, kad svi pokušaji pomirenja ne uspiju, takve osobe trebamo smatrati “kao pogane i poreznike” (Matej 18:15-17). Židovi iz prvog stoljeća smatrali su pogane i poreznike izvan zajednice Božjeg naroda, pa ih se tretiralo kao izopćenike.
Međutim, tijekom svoje službe Isus je često **komunicirao s grešnicima** i vraćao ih Bogu. On je pokazao da ekskomunikacija nije trajna, već je povod za preispitivanje vlastitih pogrešaka s nadom da će se na kraju vratiti. Možemo zaključiti da Isus poručuje da, iako ih trebamo izopćiti, cilj je da se grešnici pokaju i vrate zajednici.
Uništenje mesa u Pavlovim pismima
Sveti Pavao u Prvoj poslanici Korinćanima spominje situaciju s osobom koja je počinila teški grijeh i odbija se pokajati. On kaže: “Neka se to ukloni među vas”, jasno aludirajući na ekskomunikaciju (1. Korinćanima 5:2). Pavao ovu kaznu opisuje riječima: “Predajete tog čovjeka sotoni za uništenje tijela, da bi mu duh bio spašen” (1. Korinćanima 5:4-5).
Dvije važne točke ovdje su: prvo, **predavanje sotoni za uništenje** tijela, i drugo, svrha u spašavanju duše. Kao i u Isusovom učenju, ekskomunikacija nije samo kaznena mjera; ona je restorativna. Namijenjena je da grešnici spoznaju težinu svojih grijeha, pokaju se i ponovno pridruže Crkvi.
Razumijevanje termina “uništenje mesa” ključno je za shvaćanje Pavlovog učenja. Sveti Pavao koristi izraz “meso” za oznaku grešne prirode izvan Božje milosti. Ekskomunikacija bi trebala dovesti do uništenja grešne prirode, što omogućava povratak u Božju milost. Iz ovoga proizlazi da je ekskomunikacija tužna mjera s ciljem obnavljanja grešnika kroz njihovo spasenje i povratak u zajednicu Božjeg naroda.